
Ladnai Loránd iskolánk 12. D osztályos diákja, aki számos egyéb iskolai kötelezettsége mellett drámaíróként is aktívan tevékenykedik. Legutóbb az Okuláré Projekt Mítosz fordulójában vett részt, ahol drámája közönségkedvenc lett, és megszerezte az első helyet. A drámákhoz kapcsolódó érdeklődéséről, írói karrierjéről, valamint a mindenki számára kicsit rejtélyes filozófia OKTV-ről is kérdeztük őt.
Mindig is érdekeltek a drámák? Mikor és hogyan kezdődött az írói karriered?
Ahogy egyre többet olvastam, úgy találkoztam drámákkal is, de sosem érdekeltek specifikusan csak a drámák. Tavaly tanév vége felé találkoztam Facebookon az Okuláré Projekttel. Suliban drámaórán a Vadkacsát vettük, és gondoltam írok egy átiratot, erre nagyon jó lehetőség volt ez a pályázat, közben a szöveg is kinőtte magát.
Milyen típusú drámákat írsz? Mik a fő témák, problémák a műveidben?
Drámaelméletileg nézve konfliktusos vagy kétszintes drámákat írok. A fő problémák közé tartozik a város-vidék ellentét, szerhasználat, felnövés, emberi kommunikáció, morális kérdések néhol.
Mi inspirál az írásra? Honnan meríted az ihletet?
Leginkább az, amit olvasok. Ezekre a könyvekre igyekszem utalni a darabokban is. Ihlet meg jöhet bármiből, sokszor egy sima párbeszéd, amit hallok az utcán.
Van kedvenc könyved? Ha igen, mi?
Konkrétan kedvencet nem tudok mondani. Nagy hatással volt rám több különböző mű, például: Nietzschétől az „Így szólott Zarathustra”, Szerb Antal „Utas és holdvilág”-ja, Eric Berne „Emberi játszmák” c. műve, imádtam Dosztojevszkijtől a „A Karamazov testvérek”-et és Camus-től „A pestist”.
Idén bekerültél a legjobb háromba az Okuláré Projekt Mítosz fordulójában az Animalitas Animae című daraboddal. Miről szól ez a mű? Mit jelent a cím pontosan?
A cím pontosan „A lélek állatisága” magyarra fordítva. Ez az egyfelvonásos dráma két srácról szól, akik egy éjszaka elszöknek füvezni a kisváros határába. Az ő gondolataik vetülnek ki állatok formájában a történet során.
Van jelenleg is írásod készülőben?
Valami mindig van. Esszék-versek-drámák. Ritkán fejezek be dolgokat, az írás is ilyen. A fejemben 0-24 írok.
Számítasz rá, hogy egyszer előadják a darabjaid?
Az Okuláré projekt keretében már 17 helyszínen felolvasószínházi formában előadták. Nem számítok rá, ha lesz rá kapacitásunk, akkor megrendezzük.
Nemcsak drámából, de filozófiából is szép eredményeid vannak. Honnan jött az ötlet, hogy OKTV-re menj filozófiából? Mit kell csinálni egyáltalán egy ilyen versenyen? Hogyan készültél rá?
Eredetileg, amikor megláttam, úgy voltam az OKTV-vel, hogy amúgy is érdekel a téma, és egyfajta polgárpukkasztásnak jó lesz. Egy ilyen verseny első fordulója ugyanúgy egy feladatlapból áll, mint tudtommal az OKTV-k zöme, ezt a feladatlapot ki kell tölteni a verseny során. Ha nagyon specifikusan beszélünk, akkor van 5 oldal filozófiatörténeti kérdéssor és egy másfél oldalas esszé.
Az első forduló ebből áll, a második pedig egy 4 órás esszé, 4 válaszható témából. Magamtól készültem fel az első fordulóra, Götzer tanárnőtől kaptam egy hasznos jegyzetet, amikből kidolgoztam a „tételeket”, amiket Gilincsek tanárnővel utána átbeszéltük. A második fordulóra való készülésben Dr. Bécsi Zsófia és Dr. Kovács Balázs segít.
Lassan itt az érettségi és a továbbtanulás. Fogsz érettségit tenni drámából vagy filozófiából? Esetleg tervezel felvételizni valamilyen drámaírással kapcsolatos szakra? Mik a terveid a jövőre nézve?
Semelyikből nem tervezek érettségit tenni. Nyilván prioritást élveznek most, főleg a filozófia, de nem látom értelmét ebből érettségizni. Felvételizni sem tervezek ezekkel kapcsolatos szakokra, nem gondolom, hogy a hobbiból feltétlen hivatást kellene csinálnom. A jövőre nézve az a tervem, hogy olyan területen dolgozzak, ami mobilis és otthon is végezhető, és így tudjak olyan dolgokkal foglalkozni, amivel most is, írás-zene-olvasás.
Gratulálok a Mítosz Projekt-es győzelmedhez, sok sikert kívánok továbbiakhoz! Köszönöm a beszélgetést.
Böhm Hanna, 12. D
(2023)